|
|
|
Trångt
i köket om globaliseringen
På
onsdagskvällen 5 april var det dags för det andra kökssamtalet
på kollektivverkstan i Örnsköldsvik. Länsmuseets
pedagog Rebecka Wigh inbjöd till diskussion om globalisering och
postkolonialism med tanke på det aktuella mångkulturåret.
Moderator var Jörgen Nilsson från ÖKKV. Ett tjugotal
konstnärer
trängdes ihop i verkstans lilla kök och det var så att
stolarna knappt räckte till. Någen ställde
med en gång den uppfodrande frågan om diskussionen var tänkt
att utmynna i någonting ”kontemplativt eller till ett ställningstagande?”.
Med en gång kändes det att temperaturen skulle höja
sig en aning över det förväntade. Att samtalet mera
skulle rikta in sig mot en konst-politisk allmängiltighet.
Ett av mötets syfte huruvida globaliseringen har någon påverkan
på det lokala planet kom egentligen inte upp utan debatten kom så
småningom mer allmänt att handla om konstens moral och etik,
främst sedan Rebecka Wigh visat bilder om ett projekt av konstnären
Cecilia Parsberg. Hon hade med videon "To All Queens in the World"
gjort en intervju med en hemlös kvinna från Kapstaden som kallar
sig The Queen of the Homeless. Denna video hade sedan skickats till alla
drottningar i världen, med frågan huruvida dessa kunde ta ställning
till filmen. Stillbilder från videon och de svar hon fick hade sedan
redovisas i en utställning som turnerat runt på olika platser.
Här kom direkt frågan upp i köket om inte Parsberg borde
ha visat filmen som en dokumentär med syftet att förbättra
den hemlösa kvinnans situation, i stället för att göra
en mer eller mindre sofistikerad konstnärlig ”undersökning”.
Det uppstod som vanligt i dessa sammanhang frågor om vilka värderingar
vi lägger i ord som ”konst”, ”dokumentär”,
”socialt engagemang”.
En av deltagarna undrade om vi inte borde se mera vardagligt jordnära
på den konstnärliga verksamheten, baserad på hans erfarenheter
från sin kontinent, och han hade svårt att förstå
den samtida västerländska driften till distansering och abstrakt
problematisering inom konsten. En annan brandfackla som tändes
av någon i publiken var att konsten borde hålla sig inom
sitt eget estetiska fält av exempelvis måleri och skulptur,
att inte ge sken av konst när det istället handlar om strategiska
karriärvägar, att ”samtidskonsten” blivit alltför
tröttsamt och utstuderat en överenskommelse mellan invigda.
Å andra sidan menade andra att vi ändå lever i en tid
av öppenhet, och att det inte är så säkert att
allt
är så fastlåst som det verkar. Men vilket tid är
det? Gäller fortfarande postmodernismen? Och postkolonialismen,
globalt sett? Är det inte bara med västerländska ögon?
Kökssamtalet
kom också att handla om försök till definiering av de
olika begreppen, vilket visade sig lika trubbigt som mångtydigt.
Att det hela tiden handlar om vilken utsiktspunkt man har.
Åter
till ”den hemlösa drottningen”. Men tänk om hon
inte såg sig som fattig och nertryckt, hon kallade sig ändå
för The Queen. Hon kanske blev rent av stolt att någon från
västvärlden uppmärksammade henne, oavsett vad som hände
sedan. Den undringen från Åsa Bergdahl fick bli något
av en slutledning för kvällen, att den globaliserade konsten
i vår tid är precis så diffust öppen och psykologiskt
minerad som vi så att säga befarar, att den i bästa fall
ställer de frågor som vi inte omedelbart har några svar
på. Men är det konst eller journalistik eller politik? Och
vad säger publiken? Något att knyta an till vid nästa
kökssamtal den 19 april som just handlar om konstens publik.
Text: Jan
K Persson
|
|
|